Връзката между детето и родителите започва още от раждането и тя ще има драматично значение за развитието на детето. Тя може да помогне на детето да стане това, което иска да стане, но може да причини и много болка, отчаяние, несигурност, отчужденост, враждебност и по трагичен начин да се отрази в целия живот.
Ако се използват измеренията: топлота и отговорност – безотговорност
и отхвърляне, ограничение и принуда – неограничение и непринуда,
ще се обособят четири типа родители: авторитетен, авторитарен,
опрощаващ и небрежен. Авторитарен
тип родители:
Това са ограничаващите родители, използващи като стил наказанието,
изискващи от децата да следват указанията, да уважават работата
и усилията. Тяхното поведение се отличава с поставянето на много
ограничения и упражняването на силен контрол. Децата на този
тип родители се отличават със социална некомпетентност (не умеят
сами да вземат решения, не могат сами да се справят). Те са тревожни,
без инициатива.
Силовите
методи за дисциплина ги правят по-агресивни.
Авторитарният родител притежава следните качества:
- ригидност – тази нагласа поддържа определени
вярвания, даже в ситуации, когато те нямат достатъчно обяснителни
възможности;
- нетолерантност към неопределеността – този
тип родители изпитват затруднения в ситуации, които не са ясно
определени.
Авторитарният родител отказва да приеме идеите на своите деца,
когато те не съвпадат с неговите. Той изисква подчинение и уважение
и това създава враждебност. Ако се използва модела на Фройд за съзнателното
и безсъзнателното, враждебността към родителския авторитет ще
се изрази в несъзнателна форма, защото съзнанието не може да я
приеме. Но това не означава, че натрупаната враждебност, която
е потисната от съзнанието на детето, няма да излезе на повърхността
отново.
Чрез използването на сила авторитарният родител се опитва да
постигне сигурност. Авторитарността не предполага уважение. Тя
се основава на страха от ощетяване, от подценяване и затова често
се изразява в подценяване на другите, за да се постигне привидна
сигурност, да се скрие неуспехът и слабостта.
Авторитарността при родителите може да придобие различни и много
изтънчени форми. Но колкото и да са различни, те винаги се обединяват
около едно общо начало – нуждата от доминиране. Този стремеж може
да е неосъзнат и да се крие под различни маски: “прекалена доброта”,
“мъченичество”, “свръхзагриженост”...
Ето няколко случая на доминиране (по Пиер Дако, 1995) Жак
е вече младеж, но майка му все още смята, че е неспособен да извърши
нищо без нея. Един ден Жак трябва да пренесе в салона чуплив предмет.
Нищо по-необикновено от това! И за десетхиляден път майка му се
намесва: “Внимавай... предпочитам сама да го занеса... Ще бъде
по-добре, ако ме оставиш да го опаковам за по-сигурно... Внимавай да
не се подхлъзнеш... Внимавай... не бързай... Ама не го сграбчвай така
грубо!... Чакай! Остави, ще го загъна във вестник...” И младежът,
озлобен и отчаян, изкрещява: “Пренасял съм толкова неща през
всичките тези години, чуваш ли! Да съм счупил нещо някога? Да не
мислиш, че съм още на три години!” Напразно. И тя започва отново:
“Не, но внимавай все пак...” В края на краищата изтощен, младежът
със страхотна ярост запокитва предмета на пода, където се разбива
на хиляди парчета, и излиза, без да каже дума. След тази сцена майката
заключава: “Какъв неблагодарник... а аз направих всичко за него.”
Ето какво споделя Ив за преживяванията си, свързани с авторитарността: Никога
не съм могъл да извърша нещо, дори и нищожно, без тя да ми натрапи
помощта си... не мога да го обясня... Беше толкова изтощително, че
ми идеше да изчезна вдън земя... Или без да ме закриля... и да ме глези
на всичко отгоре... Да направя пакет? Най-обикновен пакет?... Нямаше
начин да го стря сам... Леля беше там, залепена за мен, залепена за
пакета... Следеше как поставям и най-незначителния предмет... И това
всели ден, разбирате ли?... А когато по някога с грубост успявах
да направя нещо сам, я чувствах на две крачки зад мен как ме гледа...
Чувствах се като пълен глупак, като че ли още бях на три годинки...
И това продължи цели осемнадесет години!... Не можех да се разбунтувам!
Тя мислеше, че го прави за добро, без да си дава сметка, че е ужасно
авторитарна въпреки “добротата” си... Беше мнителна... освен това
намусена и чувствителна, когато някой й противоречеше!
Авторитарният стил води до подчинение, унижение, изтощение, до
отнемане на възможността на детето да поеме отговорност за своите
действия. Тук авторитарността се изразява не със заповеди, а като
проява на обич. Това е, което Пиер Жане нарича “любовна мания” –
стремежа да бъда непрекъснато обичан, да се грижат за мен, да ме глезят,
да се въртят около мен, не мога да позволя да се случи нещо, в което
не участвам и не мога да имам контрол; това според Жане означава в
никакъв случай да не бъда укоряван, да не понасям и най-дребни нападки,
всички, които съжителстват с мен, трябва да се съобразяват с моето
мнение, да избягват хленчещите си упреци и позите на “мъченици”.
Авторитарността може да се изрази в още една по-мека форма – така
наречената авторитарна преданост. Следващият фрагмент показва
същността на този тип авторитарност:
От десет години живея с баба си – споделя Пол. – Не зная дали я обичам,
или мразя, вероятно и двете... Баба ми е много предана, прекалено!...
Тя винаги ми налага това, което смята, че е най-добро за мен... дори
съвсем да не отговаря на това, което аз желая. Тя дори не чува за
личния ми вкус и мнение... Натрапва ми предаността си, помощта си и
съм длъжен всичко да преглъщам, защото иначе се муси и ме упреква...
понякога гневът ми избликва и ставам ужасно брутален, тъй като
всяко обяснение е безсмислено, тя не разбира, че и аз може да имам
лични желания...
Откритата авторитарност е изразена чрез натраплива преданост.
Този тип родители внушават, че те трябва да вършат всичко вместо децата.
Те създават усещането, че децата са неспособни за каквото и да било.
Искат от тях само да им благодарят и по този начин укрепват вътрешната
си сигурност. Те искат “само да бъдат обичани”, което означава да
не им се противоречи и да им се благодари. Те са всеотдайни, олицетворение
на добротата, но искат това да се знае. Обикновено реакцията срещу
този авторитаризъм е емоционален бунт, страх, напрегнатост, потиснат
гняв, лъжи, угризения, вина. Авторитетният
тип родители
Това са окуражаващите към самостоятелност родители, без да снемат
ограниченията и контрола върху поведението на децата. Те се
отнасят с топлина и придружават ограниченията или наказанията
с подробни обяснения. Децата на този тип родители се отличават
със социална компетентност, отговорност и положителна самооценка.
Този тип родители притежават няколко нагласи:
- на приемане – те се отнасят толерантно към
мненията и желанията на децата, не налагат със сила своето мнение
и не се стремят да подчинят детето, като налагат върху него собствената
си мяра за съвършенство; те проявяват емоционална топлота и отзивчивост;
- на разбиране – те се опитват да разберат ситуацията
от гледна точка на детето, не избързват със заключенията, преди
да са изслушали обясненията на детето и да са откликнали на неговите
преживявания. Позволяващо
– индиферентен тип родители
Това са родителите, които не се интересуват от живота на своите
деца. Тези деца се отличават със слаба социална компетентност и
самоконтрол. Този тип родители не знаят много за децата си, за тяхното
поведение, приятелства, интереси, проблеми. Децата се нуждаят
от своите родители и когато не получат грижа и внимание, те стигат
до убеждението, че в живота на родителите има много по-значими
неща от самите тях. Тези деца имат слаб самоконтрол и не могат добре
да се справят със своята независимост. Позволяващо
– прощаващ тип родители
Това са родители, които се интересуват от своите деца, те живеят
с техните проблеми, но без да упражняват контрол върху тях или да
поставят изисквания. Тези деца са социално некомпетентни, със
слаб самоконтрол. Родителите на могат да се справят със своите деца,
те започват да правят това, което искат, и така не се научават да
контролират своето поведение. Понякога този тип родители съзнателно
не поставят ограничения, водени от идеята, че когато това е съчетано
с топлота, ще помогне на детето да развие своята креативност. Децата
искат много често техните желания да бъдат задоволени незабавно,
те не изпитват особено уважение към другите и имат проблеми със самоконтрола.
Те са непопулярни сред връсниците си. Как
се отразяват типовете родителски стил върху децата? РОДИТЕЛСКИ
СТИЛОВЕ
Авторитарни родители: ригидно
поддържане на правилата; конфронтиране и наказване на лошото
поведение, изразяване на гняв и неодобрение; правилата не са ясно
обозначени, възгледът за детето е, че се ръководи от неконтролирани
и нежелателни импулси, детските мнения и желания не се вземат
под внимание, настояване за строго следване на правилата, дори,
когато будят съпротива, студени отношения и съпричастност към
това, което става с детето, няма планиране на съвместни действия.
Конфликтни и дразнещи деца: срахливост, тъга и нещастност, лесно раздразними,
лениви, враждебни, изпълнени с вина, стресирани, агресивни, недружелюбни,
безцелни
Авторитетни родители: потвърждават
и обясняват необходимостта от правилата, не се поддават на детски
натиск, конфронтиране с неподчинението, демонстриране на неудоволствие
и огорчение като отговор на лошото поведение, демонстрират удоволствие
от положителното поведение и оказват подкрепа, правилата са ясни,
детските мнения и желания се обсъждат и се прилагат алтернативи,
демонстриране на очакване за подходящо поведение, топлота и
съпричастност, планиране на доставящи радост събития и дейности,
обучаване на норми
Дружелюбни деца: добър
самоконтрол, самоуважение, високо равнище на активност, топлота,
загриженост, дружелюбност, добро справяне със стреса, интерес и
любопитство, желание за съвместност, ориентиране към успеха.
Разрешаващо – опрощаващ: правилата не са ясни, не се изисква тяхното
спазване, отстъпване пред натиска на детето, несвързаност при
дисциплинирането, слаби изисквания и очаквания за зряло и независимо
поведение, пренебрегване или приемане на лошото поведение,
скрито безразличие, гняв и раздразнителност, умерена топлота,
стимулиране на свободното изразяване на импулсивните желания
Импулсивно – агресивни деца: съпротива и неподчинение на изискванията
на възрастните, неувереност, липса на цел, избухливост, агресивност,
лесна раздразнителност и бавно връщане на доброто настроение,
импулсивност, безцелност, стремеж към доминиране.
Сигурността във връзката с родителите насочва детето към изследване
на света и откриването на своето място в него. Това поставя началото
на развитието на автономноста и самоактуализирането, поемането
на отговорността за собствения живот. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Ако имате конкретен въпрос във връзка с детското развитие и възпитание, ако искате професионален съвет или информация за мен и екипа ми, не се колебайте да ми пишете!