Търсене в този блог

събота, 5 септември 2020 г.

Тест "Нуждае ли се детето ми от логопед"?

ТЕСТ ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НУЖДИТЕ НА ДЕТЕТО ОТ КОНСУЛТАЦИЯ С ГОВОРЕН ТЕРАПЕВТ /ЛОГОПЕД/  ВЪВ ВЪЗРАСТТА ОТ 1 ДО 6 ГОДИНИ

Моля попълнете тази част от формуляра, която се отнася до навършената календарна възраст на детето Ви:

До края на 1-вата година (12 месеца)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Не гука в края на 3-тия месец

Не произнася верига от срички в края на 6-тия месец – липсва лепетна реч

Не се усмихва, когато му се говори 

Не звукоподражава на различни шумове от близко битово обкръжение (как бръмчи мотора и др.) и/или животни в края на 9-тия месец

Не търси познат човек или предмет при назоваване в края на 12-тия месец

Не прави опити за продуциране на кратки думи и звукоподражания в края на 12-тия месец

Не разбира прости инструкции от типа „ела”, „дай”, „махни за довиждане” и др.

Не играе различно с различни играчки – стереотипност в игрите

Не се радва при похавала или когато изпълни задача

Не може да постави две кубчета едно над друго

Не пристъпва самостоятелно или с опора

Не изпълнява поръчки по словесни указания

До края на 2-рата година (24 месеца)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Не може да се качва и слиза по стълби с опора

Не влиза във взаимодействие с деца

Не чертае вертикални и хоризонтални линии по подражание

Служи си с по-малко от 10 осмислени думи

Не говори

Не изпълнява добре поръчки

Не може да държи молив и да оставя следи 

Не се опитва да бъде самостоятелно

Не поддържа стабилен очен контакт при общуване

Не проявява интерес към връстници

Не използва играчките по предназначение

До края на 3-тата година (36 месеца)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Не имитира възрастните и другарчетата си

Има ограничен диапазон от емоции, които изразява

Не може лесно да се отдели от родителите си

Не следва инструкция от три-четири части 

Не разпознава и идентифицира  познати обекти и картини

Не разбира по-голяма част от изреченията 


Не разбира смисъла на предлозите „на”, „в”, „зад” 


Не използва изречения с дължина 3-4 думи 


Не може да каже своето име, възраст и пол 


Не използва местоимения (аз, ти, мен, ние, те) 


Не образува правилно някои форми на множествено число 


Непознатите не разбират по-голяма част от речта му 


Не държи молива в правилната позиция за писане 


Не може да отвива и завива капачка на буркан, болтчета и винтове 


В игрите си не се вживява в роля


Не може да разкаже свързана история от няколко изречения

До края на 4-тата година (48 месеца)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Не може да хвърли топка над главата си 

Не може да подскача на място 

Не може да кара колело на три колела

Не може да хване тебешир между палеца и пръстите 

Трудно драска 

Не може да сглоби 4 блокчета на конструктор 

Продължава да плаче и хленчи когато родителите ги няма 

Не демонстрира интерес към интерактивни игри 

Игнорира присъствието на деца 

Не разговаря с други хора освен с членовете на семейството 

Не играе измислени игри 

Съпротивлява се при обличане/събличане, лягане, ходене до тоалетна 

Въргаля се по земята без контрол когато ядосано или оттегчено 

Не може да прерисува кръг 

Не използва изречения с повече от три думи 

Не използва мен и теб правилно 

Демонстрира сериозна загуба на умения, които вече е придобило

До края на 5-тата година (60 месеца)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Има плахи и боязливи действия 

Много е агресивно 

Не може да се отдели от родителите, силно протестира 

Лесно се разсейва и трудно се концентрира върху определена дейност за повече от 5 минути 

Не показва голям интерес да играе с деца 

Отказва да отговаря на въпроси или отговаря вяло и кратко 

Рядко използва фантазия или имитация когато играе 

През по-голяма част от времето е тъжно 

Не се въвлича в различни дейности 

Избягва възрастните и децата 

Не демонстрира широк спектър от емоции 

Има проблеми при хранене, обличане или ходене до тоалетна 

Не може да разграничи реалност от фантазия 

Изглежда ненужно пасивно 

Не може да разбира инструкции от две части, в които има предлог („Сложи куклата на леглото и сложи топката под масата”.) 

Не може да каже правилно първото и фамилното си име 

Не употребява правилно множествено число и минало време 

Не разказва за преживяното през деня и за своите емоции 

Не може да построи кула от 6-9 части 

Не държи правилно тебешир или пастел 

Трудно се съблича 

Не може да си мие зъбите 

Не може да си мие и изтрива ръцете 

Демонстрира сериозна загуба на умения, които вече е придобило

Има неправилно звукопроизношение, говори неясно

До края на 6-тата година (72-ри месец)

Ако детето демонстрира някои от следните симптоми, моля маркирайте!

Затруднява се да разкаже 3 до 5 епизода от една случка

Изразява се с прости изречения

Има беден речник

Не може да определи начало и край на разказ

Не може да обясни значението на дума

Не използва правилно понятията за време -  вчера, днес, утре

Не пита за значението на непознати думи

Не отговаря на въпрос „Защо...?”

Не може да води диалог

Затруднява се да определи местоположение и посока

Детето има звукопроизносителни проблеми, които не се компенсират с израстването

Има проблеми в движенията и координацията – несръчно, тромаво, трудно пази равновесие. Доста по-късно в сравнение с връстниците си се научава да бяга, катери, кара колело

Трудно запомня детски рими и песни

Бързо забравя случки и разкази

Не може да преразказва логично и хронологично случки от ежедневието

Проблеми във фината моторика – изостава спрямо другите деца в уменията за самообслужване( все още изпитва затруднения при обличане и закопчаване на копчета, обуване на обувки, връзване на връзки, въпреки усилията на възрастните), не владее добре фините движения на пръстите на ръцете си

Трудно се справя или изобщо не умее да рисува хора, дървета и къщи

Има проблеми с вниманието, трудно се концентрира, лесно се разсейва от външни дразнители, привлича го всичко наоколо

Трудно разпознава социалните ситуации – има трудности или не може да разбере какво  е отношението на другите към него, не разбира езика на тялото


Наблюдава се свръхактивност – детето трудно седи на едно място, непрекъснато се движи, не довършва нещата, които започва


Неспособност да следва указания. Често не успява да изпълни инструкция, която изисква няколко последователни действия


Не може да запомни трайно цифри и букви


ДАННИ ЗА ДЕТЕТО:

Име и фамилия:

Рождена дата: 


Особености, свързани с бременност и раждане на майката:


Среда, в която се отглежда детето (членове семейство, институция, разведени родители, многодетно семейство и др.): 

Възраст на проговаряне /първи осмислени думи/: 

Възраст на самостоятелно прохождане: 

Посещава ли детето ясла/детска градина: 

Има ли някакви заболявания: 

Има ли проблем със сън, апетит: 

Има ли близки родственици, които да са късно проговорили или да са имали някакви езико-говорни проблеми: 


Мобилен номер на родител за контакт:  



Изпратете попълненият тест на sivvenafoundation@gmail.com и до няколко работни дни очаквайте отговор с резултат от теста и препоръки от специалист ЛОГОПЕД!


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Ако имате конкретен въпрос във връзка с детското развитие и възпитание, ако искате професионален съвет или информация за мен и екипа ми, не се колебайте да ми пишете!